Glimtar från Symbolernas Dag

Axplock från 2018

PROGRAM 30 mars – 2 april i Tierp bl a
Lövstabruk, Skaparverkstad i Orangeriet
Tierp (Stockholm) Konst på väg i Tierp 30 mars - 2 april Under Påskhelgen Arrangerade Tierps Kommun kultur och fritid tillsammans  med utställare och föreningar en fyra dagars konstrunda med ett stort utbud av möjligheter att få se och upptäcka. Som del av detta sammanhang fick besökare till Lövsta Bruks skapa sitt eget avtryck i Orangeriet med färg och form. Här erbjöd kreativa inspiratörer Elisabeth, Astrid och Karin från Symbolon en prova-på-verksamhet för hela familjen där fantasin fick tillfälle att flöda på metervis utrullat papper som gav utrymme för teckning,  måleri och berättande. Besökarna fick testa olika material så som lera, akryl, torr- och oljepastell. Även att göra collage och figurer av ståltråd.

Axplock från 2017

Linköping - 19 mars 2017 kl 12.30-17. Sensus, Apotekargatan 14, 1 tr

Bilder ur ett symbolpsykologiskt perspektiv

Utställning av symbolmålningar och workshop med teman ur sagor, myter och meditationer.
Ledare Ida Marie Borgström, symbolpedagog med terapeutisk inriktning, lärare och författare.

Symbolernas dag Stockholm 18 och 19 Mars 2017

Lördag 18 mars 2017 - Kallhälls bibliotek och i Bolinder museets lokal. Temat är "Symboler och ritualer i vardagen" och inleds med "fika" och reflektioner kring pausritualer knutna till kaffe och te.

Vi utgick från tre olika tidsperspektiv i förhållande till historiska förutsättningar och betydelse. Dess ursprung är lite oklart, kan vara backslang för ordet kafi eller ett verb som kan betyda trakta, begära eller fika efter något... Ordet "fika" återfinns även i Kongo som en rest av missonsarbete.

Porslinet har förändrats över tid. Det kan ge en uppfattning om dess kulturella och praktiska kopplingar. Påminnelse av en känsla från förr, stärka identitet eller som minne av en resa. Från kopp med fat till dagens mugg anpassat till nya behov. Kanske händer det att vi tar fram farmors och farfars finkoppar i något sammanhang.

.

Kaffe och te är ett sätt att samlas. "Fikaritualen" ramar in sammanhanget och stärker grupptillhörighet. Dop, kyrkkaffe, syjunta, working space, mm. Förmiddagskaffe, 11-kaffe, eftermiddagsfika, påtår, tretår, tillsammans med andra, enskilt, kanske i farten, på väg till jobbet eller vid datorn. Många har bytt ut kaffet mot te, möjligen lite lyxigare te som kan heta harmoni... för att påminna oss om stundens syfte.

Tillbehör varierar lokalt, traditionellt, kulturellt.  Med smörgås, tårta, spettekaka, 7 sorters kakor, sockerkaka, pepparkaka, cupcakes, macarons eller en bit choklad. Ett sätt att umgås, imponera eller koppla av...
En fikastund kan vara att unna sig något extra, eller rama in med minsta möjliga.

På övre plan i biblioteket hade vi dukat upp för workshop i ett separat rum med möjlighet att få prova på hur vi  använder oss av symboler i vårt arbete och i vardagen. Besökare kikade nyfiket in och vi tog tillfället i akt att berätta och dela med oss.

Söndag den 19 mars 2017 fanns vi i Sundbybergs bibliotek vid Signalfabriken, som är en lämplig lokal för spontana besök. Vi dukade upp med symboliska vardagsföremål vid olika stationer för att tillsammans kunna prova på någon av våra tekniker. Tex att klippa en bild till kollage. Skriva ett brev till sig själv eller göra en foliefilur.

Några passade på att pyssla en stund med sina barn. Några valde att sätta sig ner för ett enskilt samtal kring bilder, drömmar och symbolarbete med dess olika tekniker i form av bild, färg, form, dans eller berättelser, myter o sagor.

Material kring föreningen med dess arbete, aktiviteter och utbildningar delades ut. Besökare stannade upp för en kortare presentation eller för att kasta en nyfiken blick innan man fortsatte vidare.

Dockor kan användas som uttryck i olika sammanhang. Förutom de dockor vi hade med oss gavs tillfälle att titta ner i den spännande kappsäcken efter material att göra en egen pappdocka som bild av oss själva ...kanske en  "delpersonlighet"

Dagen kom att innehålla många spännande möten med medlemmar, bekanta och spontana besökare  vilka dök upp för att delta i olika sorters erfarenhetsutbyten.

Doktor Westerlund som person och krukväxt kom på tal och ett recept på en kaka bakad med smak av blomman kom att utbytas för att förgylla nästa möte med DrWesterlund-sällskapet...